luni, februarie 09, 2009

Ars longa, vita brevis



Leapşă de la Mişu Alexandrescu, despre obiceiurile mele de lectură. O să răspund, cu toate că, înaintînd în vîrstă, cărţile mi se par din ce în ce mai neimportante. Citesc destul de mult şi de variat, însă a dispărut PATIMA de a şti totul. Ars longa, vita brevis... Lectura îmi apare ca o activitate de tinereţe. Bătrînul are, deja, propriile poveşti, a întîlnit Binele şi Răul, îşi rememorează viaţa în diverse chei hermeneutice. La maturitate şi la bătrîneţe nu se mai citeşte roman ci, să-i zicem, carte de înţelepciune.


1. Care este cea mai bună carte citită de tine?
Cum ziceam - depinde de vîrstă. Romane? La 14 ani, probabil "20 de mii de leghe sub mări". La 18 - "Abbadon exterminatorul". La 25 - "Numele trandafirului". La 30 - "Jocul cu mărgele de sticlă". La 35 - "Muntele vrăjit". La 40 - "Ravelstein". Şi aşa mai departe. Dar poezia? Dar eseul? Dar marile lucrări ale ştiinţelor umaniste? Aici e nucleul de recitire al oricărui intelectual.Dintre favoriţi, amintesc doar cîteva nume - Hermes Trismegistul, Platon, Eschil, Sf. Pavel, Sf. Augustin, Ficino, Rabelais, Shakespeare, Locke, Montesquieu, Goethe, Darwin, Jung, Camus, Aron, Revel, Habermas... Dar înţelepţii şi îmbunătăţiţii ?Oswald Wirth, Guenon, Ibn Arabî... Dar marii gînditori politici ? Marx,Kaplan, Mosca, Pareto, Popper, Ayn Rand.. Dar ai noştri? De la Eminescu la Arghezi, de la Drăghicescu la Noica, de la Eliade la Culianu? Dar istoricii? Dar... Uf, e imposibil de răspuns la o astfel de întrebare. Ca şi cînd ai întreba care e cea mai buna mîncare pe care ai gustat-o!

2. Ai facut cadou cărti?
Evident.

3. Care este viitorul literaturii?
Habar n-am. Dar, cît vor trăi oamenii, vor trăi şi marile lor poveşti. În Star Trek, în cabina sa de pe Enterprise, căpitanul Picard ţine, sub un clopot de sticlă, un exemplar pe hîrtie din "Moby Dick".

4. În ce limbi ai citit cărţi?
Română, franceză, puţin în engleză.

5. Ce carţi “celebre” nu ţi-au plăcut?
Oho, destule! Nu mi-a plăcut Dostoievski, cu veşnicele lui lamentaţii la adresa unui Dumnezeu care permite suferinţa nevinovaţilor. N-am putut trece peste scenele de cruzime, în care sînt maltrataţi copii şi cai, aşa cum nu mă pot uita la documentarele despre uciderea puilor de focă. Ce treabă are Dumnezeu cu asta? De vină e maimuţa vicleană, capabilă de bine şi de rău, deopotrivă. Liberul arbitru, cum vrei să-i zici... Dumnezeu oricum nu poate fi cuprins de mintea omenească. Nu mi-a plăcut romanul realist francez, Balzac, să zicem, nu m-a interesat lumea aceea. Aşa cum nu mi-a plăcut Rebreanu. Abia acum, cu vîrsta, încep să-l descopăr pe Balzac.

6. Ce ţară a produs cea mai bună literatură?
Din nou, habar n-am! Dacă ar fi după premiile Nobel, aş zice că America Latină, Franţa, Rusia, Statele Unite ale Americii. Oricum, votez cu sud-americanii: Borges, Marquez, Llosa, Bastos, cortazar, Sabato et comp - pe ăştia i-am citit, oricum, din scoarţă în scoarţă, prin anii 80 ai secolului trecut (!), pentru că scriau despre dictatură. Astăzi, descopăr cu plăcere scriitori precum Reverte, Vonnegut, Nabokov sau Bellow.

7. Iei notiţe din cărţile pe care le citeşti?
Nu din romane...

8. Cam câte cărţi ai citit până acum?
Uffffff... Cîteva mii?

9. Cu ce cărţi ai dormit în braţe de plictiseală?
Ha, ha! Citesc din plăcere, din curiozitate, nu de nevoie! Am depăşit faza asta încă din facultate! Dacă vreo carte mă plictiseşte, o arunc cît colo după cîteva pagini! Păi cît timp credeţi că mai am, să-l stric pe plictiseală?

10. Ce înseamnă cărţile pentru tine?
Ceea ce mă defineşte ca fiinţă civilizată.

11. Care este cea mai scumpă carte pe care ai cumpărat-o?
Oho! Am zeci de cărţi preţioase, rarităţi bibliofile, ediţii vechi... De exemplu, am dat 1000 de euro pe o ediţie rară a poeziilor Reginei Elisabeta, apărută la Leipzig, în 1884, cu gravuri de Lehrer.

12. Care este cel mai tare final la o carte citită?
Învierea Domnului, în Evanghelii, e cel mai tare final! Mai ales ca ne promite şi nouă mîntuirea...

13. Care este cea mai influentă carte citită de tine?
Influentă? "Manifestul Partidului Comunist", de Marx şi Engels.

14. Care scriitor te-a influenţat cel mai mult ?
Ernesto Sabato

15. Cât de repede citeşti o carte?
Depinde... Am citit primele patru volume din "Cîntec de Gheaţă şi Foc" (2400 de pagini) în cinci săptămîni. Citesc la Biblie de 25 de ani...

16. Poate literatura să schimbe lumea?
Desigur. Prin intermediul cititorilor ei...

P.S. Am pus şi o poză, cu o parte din bibliotecă, cu Tomi şi... scuze pentru friptane! Lectura trece prin stomac...

P.P.S. Leapşa mai departe către X http://eexergy.blogspot.com/

2 comentarii: