duminică, octombrie 07, 2007

Povestea zilei - Linia de asamblare




Sîntem în America anului 1913. O ţară a contrastelor, cu şomeri murind de foame şi cu miliardari purtînd paltoane cu guler de nurcă. Mobilitate socială maximă – o idee te putea îmbogăţi peste noapte, risc maxim – sistemul de asigurări sociale, inaugurat în Germania de cancelarul Bismarck părea peste Ocean un vis îndepărtat. Printre stelele establishmentului american, una strălucea cu mai multă putere – era steaua industriaşului Henry Ford. Om ciudat şi genial, inventatorul nu credea în deosebirea om-maşină. El constatase că muncitorii din fabricile sale se comportau aidoma levierelor şi cheilor de şuruburi, dînd productivitate maximă dacă erau puşi să facă de mii de ori aceeaşi operaţie, decît să facă mii de operaţii diferite ! În plus, dusese ideea spre ultimele consecinţe – pe 7 octombrie 1913, el apăsa pe butonul ultimei sale invenţii – linia automată de asamblare a automobilelor. Timpul necesar fabricării unei maşini scădea astfel de la 12 ore şi jumătate la 93 de minute, iar preţul de la 850$ în 1908, la doar 44 $. Vorbim despre popularul Model T, automobilul de cel mai mare succes în rîndul proletariatului. A, uitasem să vă spun ! Ford nu era chiar un tiran – el producea maşini pentru toţi, astfel încît să închidă ciclul producţie-distribuţie-consum, iar boom-ul economic să cuprindă întreaga societate ! Era mai degrabă un instrument al desacralizării lumii, domnul Ford…

Mă gîndesc că una dintre cele mai frapante caracteristici ale Kali-Yuga, ale acestei vîrste sumbre pe care o trăim, este crearea unor nevoi niciodată satisfăcute...

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu